Waar denk jij aan als ik Ibiza zeg? Juist. Zon, zee, strand en hele grote feesten. Maar het eiland heeft zo veel meer te bieden. Ik ben een week op het eiland verbleven en heb een hele andere kant van het eiland gezien. Natuurlijk heb ik ook enkele hotspots bezocht.

Ibiza: Atlantis

Ik ben samen met mijn beste vriendin op het eiland verbleven. Wij waren hier begin april voor een week. Vanaf april gaan de eerste chartervluchten voor het vakantieseizoen. Hierdoor konden we voor nog geen €250,- p.p. inclusief vlucht, verblijf en ontbijt in de plaats San Antoni verblijven. Dit is de stad waar in het hoogseizoen alle Engelsen te vinden zijn, maar omdat het nog zo vroeg in het seizoen was, waren er vooral veel Spanjaarden.

Het hotel waar we verbleven heet Playasol Marco Polo 1. De kamers waren prima en ’s ochtends stond er een uitgebreid ontbijt klaar. Ook waren er bij het zwembad genoeg bedjes beschikbaar. Aangezien het weer in april nog heel wisselvallig is hadden we geen zon zekerheid. Ondanks dat hebben wij maar twee dagen regen gehad en te temperatuur steeg iedere dag boven de 20 graden uit. Omdat het hotel op loopafstand van het centrum was, konden we ’s avonds heerlijk de stad in om een hapje te eten. Er waren in de omgeving genoeg winkeltjes en restaurants te vinden.

Es Vedra

Ibiza: Atlantis

Tijdens onze vakantie was er 1 ding wat zeker was: we wilde op zoek naar Atlantis. Bijna niemand die  Ibiza bezoekt weet van dit bestaan af. Daarbij ontkennen de bewoners van het eiland het bestaan ervan. Atlantis ligt in het zuiden van het eiland aan de kust. Het wordt Atlantis genoemd omdat het lijkt op een verzonken stad. In realiteit ligt dit heel anders. Het zijn namelijk oude stadsmuren die de oude Ibizanaren daar aan het bouwen waren voor de hoofdstad van het eiland Dalt Villa. Om hier te komen was al een hele uitdaging op zich. Op internet is er weinig informatie te vinden en er is geen duidelijke routebeschrijving.
Onder dit artikel vind je de kaart met de exacte locatie van Atlantis.

Om er te komen hadden we sowieso eigen vervoer nodig, dus hebben we een scooter gehuurd. Het enige wat we wisten was dat er ergens op de weg naar de bekende rots Es Vedra een soort zandweg liep die naar Atlantis toe moest leiden. Toen we deze eenmaal gevonden hadden was het zoeken naar een weg naar beneden.
Allereerst moesten we door een hek waar ‘verboden terrein’ op stond. Er was niemand te bekennen maar het zag er niet uit alsof wij de eerste waren. Vervolgens kwamen we bij een soort spiralen gemaakt van stenen. Er gaan geruchten dat hier hippie rituelen worden gedaan en dat je door een ‘steentje bij te dragen’ veilig beneden komt. Vervolgens kijk je recht te afgrond in, en hier moet je dan naar beneden zien te komen. Toch maar even een steentje neergelegd voor de zekerheid. Er loopt wel een soort van pad maar echt veilig is het niet. Het werd al afgeraden om dit niet te doen zonder wandelervaring maar eigenwijs als we waren hebben we het toch geprobeerd.

Eenmaal de berg af kwamen we bij een grote zandduin waar je niks anders kon dan snel naar beneden te rennen. Uiteindelijk kwamen we uit bij het prachtige Atlantis. Om echt tussen de stadsmuren te komen moest je zijwaarts langs een stijle wand klimmen. Dit hebben we maar niet aan het thuisfront verteld aangezien we voorzichtig zouden doen, maar het was het allemaal waard. Ondanks dat er een telefoon en een slipper is gesneuveld zijn wij er zelf heelhuids vanaf gekomen. Er zal waarschijnlijk ook wel een makkelijkere en veiligere manier zijn om beneden te komen aangezien we hier ook een hond zagen, maar wij hebben deze niet kunnen vinden. In de muren zijn verschillende tekeningen gegraveerd. Ook zijn er een soort baden waar het zeewater in blijft liggen. Omdat het stil water is was de temperatuur heerlijk. Het voelt echt als een magische plek en ik zou iedereen aanraden om hier naartoe te gaan. Natuurlijk is de weg naar boven wel iets waar je je goed op moet voorbereiden. Hier ben je zeker wel een uur mee bezig. Neem dus ook voldoende water en eten mee!!!

Verder hebben we natuurlijk ook nog wat populaire hotspots bezocht zoals de hippiemarkt, Dalt Villa, en Es Vedra. Ook zijn we nog een dag naar Formentera geweest. Een retourticket voor de ferry kost tussen de €20,- en de €30,-. In het hoogseizoen rijden er regelmatig bussen op het eiland maar in april is dit nog niet het geval. Wij wilde naar het uiterste puntje van het eiland en omdat de taxi best duur was besloten we te lopen. Het was zeker wel 2,5 uur lopen maar we hadden toch de hele dag. Eenmaal op het uiterste puntje aangekomen hebben we genoten van het prachtige uitzicht en de zon. Even bijbruinen want de volgende dag gingen we alweer terug.

Natuurlijk is een feestvakantie op ook hartstikke leuk, maar Ibiza is zo veel meer dan alleen maar feesten en uitgaan. De hippies hebben een fantastische cultuur en er is nog zo veel meer te ontdekken. Mocht je dus van avontuur houden, doe dan een avondje rustig aan en ga de volgende dag lekker op pad. Uitgaan kan altijd nog, toch?

ReizenReizen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *